
Een persoon wordt met spoed opgenomen in het ziekenhuis. De ambulance komt bij de eerste hulp aan, de persoon wordt onderzocht waarna opname in het ziekenhuis noodzakelijk blijkt. De patiënt wordt naar betreffende afdeling gebracht.
Tot zover niets aan de hand, maar dat gaat veranderen op het moment dat de bezorgde moeder en broer in het ziekenhuis aankomen. Ze hebben wat kleding meegenomen en wil graag hun familielid even zien.
Bij de balie van het ziekenhuis meldt de familie zich en vragen ze waar ze betreffende persoon kunnen vinden. De baliemedewerker antwoordt tot hun stomme verbazing: “Mag ik niet zeggen vanwege de privacy”. De moeder en zoon worden vervolgens naar de eerste hulp gestuurd, daar is namelijk het familielid binnengekomen, met de vage opmerking dat ze daar wellicht wel kunnen vertellen waar ze hun familielid kunnen vinden in het ziekenhuis.
Helaas, bij de eerste hulp worden de moeder en zoon weer terug gestuurd naar de balie…… Vol ongeloof en radeloos melden moeder en zoon zich hier opnieuw. De baliemedewerker houdt wederom vol dat hij helaas niets kan vertellen vanwege de privacy. De moeder steekt de tas omhoog en zegt tegen de baliemedewerker dat hij dan maar de spullen moet gaan brengen omdat zij het ook niet meer weet.
De baliemedewerker denkt diep na en buigt zich dan naar de moeder en broer en fluistert: “Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar uw familielid ligt op afdeling 3d kamer 24”.
Behalve de afdeling en het kamernummer is niets in dit verhaal fictief maar onlangs echt gebeurd in een Nederlands ziekenhuis. Het is te hopen dat dit ziekenhuis deze situatie snel oplost en personeel opleidt zodat ze weten wat wel en niet mag op het gebied van de AVG……..
Reactie (1)
L’Ortye| april 30, 2019
Hetzelfde heb ik vorige week meegemaakt over gewijzigde vliegtijden van mijn dochter die in Nepal verblijft en zelf niet in de gelegenheid was om contact met de vliegmaatschappij op te nemen.